Opinkivi Web
Kuva: Tiia Monto

Loppukiri Wiki Loves Monuments -kilpailussa

,

Wiki Loves Monuments -kilpailuun on maailmanlaajuisesti ladattu tähän mennessä yhteensä 165 113 kuvaa, ja Suomessa 1 729 kuvaa 76 lataajalta. Viime vuonna kuvia oli 27.9. mennessä ladattu saman verran ja tavoitteena on Suomessa ylittää viime vuoden tulos. Kilpailuun ehtii osallistua vielä syyskuun loppuun asti.

Kilpailu on tuonut myös aikaisemmin julkaisemattomia kuvia avoimeen käyttöön. Jälleenvalokuvaushaastetta varten on avattu historiallisten valokuvien kokoelmia Savonlinnasta, Punkaharjulta ja Raumalta.

Savonlinnan maakuntamuseo avasi V. A. Sihvosen suvun laajasta tuotannosta 50 kuvan otoksen Savonlinnan näkymiä. V. A. Sihvonen oli savonlinnalainen valokuvaaja, jonka koko suku toimi valokuvaajina 1800-luvun lopusta alkaen.

Nuutti Kanervan kokoama Punkaharju-postikorttien kokoelma julkistettiin avoimeksi Lustossa järjestetyn Punkaharju valokuvissa -seminaarin yhteydessä. Kuvista löytyneiden tietojen avulla täydennettiin myös Punkaharjun paikannimiä OpenStreetMap-kartalla.

Rauman museon kuvausretkellä valokuvaaja Jari Sorjonen opasti jälleenkuvaamaan heidän kokoelmastaan valittuja kuvia. Pieni sade ei pysäyttänyt innostunutta kuvausryhmää.

Syyskuussa Vantaan kaupunginmuseo järjesti Valokuvaa Vantaa -valokuvausretkiä. Wiki Loves Monuments oli mukana Aviapoliksen retkellä. Tulevina vuosina kilpailuun tulee mukaan lisäksi myös kuntien kaavalla suojelemia kulttuuriperintökohteita.

Lokakuussa kuvien jatkokäyttöön opastetaan Vantaan kaupunginmuseon Vantaa-aiheisissa Wikipedian muokkaustapahtumissa. Tapahtumat ovat 11.10. Tikkurilan kirjastossa ja 18.10. Myyrmäen kirjastossa.

Lisätietoja
Susanna Ånäs, Wikimedia Suomi ry, susanna.anas@wikimedia.fi, puh. +358 40 557 8039
Yli-intendentti Ulla Salmela, Museovirasto, ulla.salmela@museovirasto.fi, puh. +358 295 33 6251

Linkkejä