Matti Jämsä putkassa (kuva rajattu), UA Saarinen / JOKA / Museovirasto

Sankarireportteri Matti Jämsä tempaisee -lehtikuvanäyttely Museoviraston kirjaston aulassa

,

Apu-lehden toimittaja Matti Jämsän hulvattomia tempauksia UA Saarisen lehtikuvissa 1950-luvulla

Matti Jämsästä (1929–1988) tuli Apu-lehden toimittaja vuonna 1952. Elettiin viimeistä sotakorvausvuotta, Helsingissä järjestettiin olympialaiset ja Armi Kuusela kruunattiin Miss Universumiksi. Maatalousvaltainen Suomi kaupungistui ja teollistui vauhdilla. Kansan elintaso alkoi vähitellen nousta, ja raskaat ajat väistyivät uusien elämysten tieltä.

Nuori Matti Jämsä kehitti tempausjournalismin, jossa hän itse oli sekä tekijä että kokija. Hän heittäytyi rohkeasti elämän eri aloille ja vaarallisiin kokeisiin: Jämsä lehtimyyjänä, Jämsä spurguna, Jämsä ajaa auton murskaksi rotkoon, Jämsä Linnanmäen vedenneitona, Jämsä asbestipuvussa keskellä tulipaloa, Jämsä ajaa autolla mereen. Tempauksista puhuttiin, ja ihmiset jännittivät, selviääkö Jämsä hengissä.

Vain muutamaa vuotta Jämsää vanhempi seikkailunhaluinen lehtikuvaaja UA Saarinen (1927–1991) toimi kuvaajana useissa Jämsän tempauksissa. Journalistinen kuva-arkisto JOKA tuotti UA Saarisen kokoelman kuvista Sankarireportteri Matti Jämsä tempaisee -lehtikuvanäyttelyn Museoviraston kirjaston aulaan.