Digitointia Journalistinen kuva-arkisto JOKAn tiloissa (kuva rajattu), Ilari Järvinen / JOKA / Museovirasto

Kuva-arkistopäivät 27.–28.11.2023

, ,

Kuva-arkistopäivillä keskustellaan kuva-arkistoalaa puhuttavista ajankohtaisista aiheista, kuullaan mielenkiintoisista hankkeista ja opitaan uutta valokuvasta. Vuonna 2023 kuva-arkistopäivien teemoja ovat muun muassa osallistava kokoelmatyö, laadukas digitointi ja tekijänoikeuskysymykset.

Museoviraston Kuvakokoelmat ja Suomen valokuvataiteen museo järjestävät ajankohtaisiin asioihin pureutuvat kuva-arkistopäivät joka toinen vuosi. Tänä vuonna kaksipäiväinen, maksuton tapahtuma kutsuu kuva-arkistoammattilaiset ja aiheesta kiinnostuneet maanantaina lähiseminaariin ja tiistaina webinaariin. Poikkeuksellinen järjestely johtuu Kansallismuseon remontista, jonka vuoksi aiemmilta vuosilta tuttu paikka Kansallismuseon auditorio ei ole käytettävissä.

Maanantaina kokoonnumme Kansallismuseon väistötilojen auditorioon Helsingin Pasilaan, osoitteeseen Ratapihantie 9. Päivän ohjelmaa voi seurata myös verkon välityksellä.

Tiistaina kuva-arkistopäivät jatkuvat webinaarina, johon lähetämme linkin tapahtumaan ilmoittautuneille osallistujille.

Maanantai-iltana on mahdollisuus osallistua yhteiseen illanviettoon Suomen valokuvataiteen museolla.

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Osallistuminen on maksutonta, mutta edellyttää ilmoittautumista. Ilmoittautuminen päättyy 19.11.2023. Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu tästä: https://ssl.eventilla.com/kuva-arkistopaivat2023

Paikka: Auditorio, Ratapihantie 9, Helsinki
Päivän puheenjohtaja: Ismo Malinen, yli-intendentti, Museoviraston Kuvakokoelmat

09.15–10.00 Ilmoittautuminen auditorion aulassa

10.00–10.10 Tervetuliaissanat
Yli-intendentti Ismo Malinen, Museoviraston Kuvakokoelmat
Museonjohtaja Anna-Kaisa Rastenberger, Suomen valokuvataiteen museo

10.10–10.40 Suomalainen kolonialismi valokuva-arkistoissa. Petsamon aikakausi Suomen Matkailijayhdistyksen valokuvissa 1920–1930 -luvuilla
Väitöskirjatutkija Leena Lindell, University of York

10.45–11.00 Kuolan retken 1891 valokuvien paikantaminen nykyisillä maastokartoilla. Lisäarvoa arkistokuville?
Professori emeritus Henrik Haggren, Aalto-yliopisto

11.00–11.30 Kuvataan yhdessä! Vapaaehtoisvalokuvaajatoiminta Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunginmuseoissa
Tutkija Sari Katainen, Helsingin kaupunginmuseo
Intendentti Reetta Lepistö, KAMU Espoon kaupunginmuseo