Musko Visuals Topi Leikas 0165 hero
Seurasaaren ulkomuseota kehitetään vastuullisen ja kestävän matkailun näkökulmista. Kuva: Topi Leikas, Museovirasto

Museovirasto tarjoaa Euroopan neuvoston kulttuurireittitoimintaan liittyvää asiantuntijatukea – kerro organisaatiosi toiveista

,

Vastaamalla Museoviraston kyselyyn organisaatiot voivat kertoa Euroopan neuvoston kulttuurireittitoimintaan liittyvistä asiantuntijatukitarpeistaan. Euroopan neuvoston kulttuurireitit yhdistävät kulttuuriperinnön kestävän matkailun kehittämiseen ja nykykulttuuriin.

Museovirasto on määritelty kulttuurimatkailun kansallisen kehittämisen tiekarttaehdotuksessa Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelman kansalliseksi koordinaattoriksi, joka tarjoaa muun muassa asiantuntijatukea toiminnasta kiinnostuneille sekä vahvistaa kulttuurireittien näkyvyyttä Suomessa.

Museoviraston tuki voi olla esimerkiksi asiantuntijaluentoja eri aiheista, kansainvälisten kontaktien etsimistä, rahoitusmahdollisuuksien esittelyä tai Euroopan neuvostolle jätettävän kulttuurireittihakemukseen läpikäyntiä.

KENELLE KYSELY ON TARKOITETTU?

Toivomme kyselyyn vastauksia kaikenlaisilta organisaatioilta – kiinnostus Euroopan neuvoston kulttuurireittitoimintaan riittää. Myös organisaatiot, jotka ovat jo mukana Euroopan neuvoston kulttuurireittitoiminnassa, voivat kertoa asiantuntijatukitoiveistaan kyselyllä.

MITKÄ EUROOPAN NEUVOSTON KULTTUURIREITIT?

Euroopan neuvoston kulttuurireittitoiminta tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia muun muassa kulttuuriperinnön kehittämiseen, matkailuyhteistyöhön, verkostoitumiseen ja näkyvyyden parantamiseen. Mukaan kulttuurireittitoimintaan pääsee joko Euroopan neuvostolta haettavan sertifioinnin kautta tai liittymällä jo sertifioituun kulttuurireittiin. Euroopan neuvoston kulttuurireittejä on tällä hetkellä 48 ja niiden teemoja ovat esimerkiksi teollinen perintö, uskonto ja pyhiinvaellusreitit, arkkitehtuuri, sotahistoria sekä eurooppalainen taide, musiikki ja kirjallisuus.

Pääset kyselyyn tästä linkistä. Vastausaikaa on helmikuun 2023 loppuun asti. Vastaaminen ei velvoita organisaatiota mihinkään.

Lisätietoa Euroopan neuvoston kulttuurireiteistä on Museoviraston verkkosivulla.

Pysy kartalla kulttuurireittitoiminnasta tilaamalla uutiskirje.

Lisätietoja kulttuurireittitoiminnasta: Anni Alho, anni.alho@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6443