Rauma Jussi Hellsten Visit Finland web
Vanhan Rauman tunnelmaa. Kuva: Jussi Hellsten / Visit Finland

Kulttuuriperintö ja kestävä matkailu -maakuntakiertueella etsitään kulttuurimatkailun mahdollisuuksia

Museoviraston väki kiertää kevään ajan eri maakunnissa keskustelemassa kulttuuriperintöalan kansainvälisistä ohjelmista ja sopimuksista sekä siitä, mitä mahdollisuuksia ne voivat tarjota matkailu- ja kulttuuriperintöalan yhteiselle kehittämiselle.

Museovirasto koordinoi useita kulttuuriperintöalan kansainvälisiä sopimuksia, aloitteita ja ohjelmia, joilla on myös matkailullista potentiaalia:

• Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimus
  • Unescon maailmanperintösopimus
  • Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelma
  • Euroopan kulttuuriperintötunnus.

Kiertueen tavoitteena on kertoa Museoviraston koordinoimien kulttuuriperintöalan sopimusten, aloitteiden ja ohjelmien mahdollisuuksista kulttuuriperintökohteille ja tuoda tietoon, minkälaista tukea ja intoa ne voivat antaa kulttuuriperinnön vaalimiseen ja näkyväksi tekemiseen sekä kestävän kulttuurimatkailun kehittämiseen. Tavoitteena on myös tunnistaa maakunnan kulttuuriperinnön vahvuuksia.

Tilaisuuden kohderyhmänä ovat maakuntien kulttuuri- ja kulttuuriperintötoimijat (esim. museot, kotiseututoimijat, yhdistykset), kuntien edustajat, matkailutoimijat ja alueelliset Visit-organisaatiot sekä rahoittajat.

Anni Alho, 0295 33 6443, anni.alho@museovirasto.fi

Listaa päivitetään vuoden 2024 mittaan.

Menneet

Etelä-Karjala, Rautjärvi 4.4.