Viestinta776teko logo 2023

Korjaustaito.fi valittiin Vuoden museoviestintäteoksi 2023

,

Säilyttävän korjaamisen tietosivusto Korjaustaito.fi palkittiin Museoliiton Museogaalassa 25.52023 Vuoden museoviestintätekona. Palkintolautakunta kiitti sivuston valtakunnallista vaikuttavuutta, hyötyjä museoille sekä kestävän kehityksen edistämistä rakennuskantaa säilyttämällä. Työ säilyttävän korjaamisen edistämiseksi jatkuu, ja kaikkia sivun osioita kartutetaan.

Vuoden viestintäteko -palkinto jaetaan joka toinen vuosi onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Suomen museoliitto ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen-komitea palkitsivat Vuoden viestintäteon tänä keväänä viidettä kertaa.

Palkintolautakunta perusteli valintaa seuraavasti:

”Tietojen kokoaminen Korjaustaito.fi-sivustolle on ollut valtakunnallisesti vaikuttava ja merkittävä teko. Korjausperinteistä kiinnostuneiden ihmisten lisäksi sivusto palvele myös museoita ja tukee museoiden ydintehtävää rakennusperinteen säilyttäjänä ja ylläpitäjänä. Yhdelle sivustolle koostettu hyödyllinen materiaali mahdollistaa helposti saavutettavan tiedon ja sen hyödyntämisen. Samalla sivusto tukee kestävää kehitystä edistämällä rakennuskannan säilymistä.”

Uutta sisältöä tulossa

Työ säilyttävän korjaamisen eteen jatkuu ja on pysyvä osa asiantuntijoiden työtä Museovirastossa. Korjaustaidon kaikkiin osioiden sisältöä kartutetaan. Termityötä sanastokeskuksen kanssa on jatkettu, ja uusia termimääritelmiä on tulossa sivuille lähiviikkoina. Alueellisten vastuumuseoiden kanssa valmistellaan Restauroinnin polku -osioon pienempiin ja yksityishenkilöiden korjaushankkeisiin soveltuvaa opaskokonaisuutta työnimellä Korjaajan polku. Myös sivuston suosituinta sisältöä, korjauskortteja on valmisteilla lisää ja olemassa olevia kortteja päivitetään.

Onnistuneita korjaushankkeita esittelevässä Näyteikkunassa julkaistaan säännöllisesti uutta sisältöä. Mukaan ovat tervetulleita myös muut kuin Museoviraston hankkeet. Ohjeita Näyteikkuna-blogien ja -videoiden tekemiseen löytyy sivustolta, ja niitä täydennetään vuoden 2023 aikana.

Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaettiin edellisen kerran vuonna 2021. Silloin Museoviraston korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön palkittiin Museoliiton erikoispalkinnolla.

Korjaustaito.fi-sivusto on vuonna 2022 palkittu myös Suomen Arkkitehtiliiton SAFA-palkinnolla esimerkillisestä korjaustiedon saavutettavuuden edistämisestä.

Tutustu sivustoon osoitteessa www.korjaustaito.fi