Anne Pohtamon Miss Suomi -pokaali vuodelta 1975. Kuva: Tiina Oasmaa / JOKA / Museovirasto

Kauneutta Suomesta – JOKAn missikuvia Museoviraston kirjastossa

Journalistinen kuva-arkisto JOKA koosti Museoviraston kirjaston aulaan kokoelmanäyttelyn missikuvista vuosien varrelta.

JOKA on tuottanut myös kuvavideon Miss Eurooppa -kilpailusta, joka pidettiin Suomessa kuusikymmentä vuotta sitten kesällä 1955. Miss Eurooppa -kisoista tehtiin kokoillan elokuva ”Miss Eurooppaa metsästämässä”. Komedian pääosissa näyttelivät Lasse Pöysti ja vuoden 1954 Miss Suomi -kilpailun kansikuvatyttö Lippe Hokkanen (myöhemmin Lippe Suomalainen). Lehtikuvaaja UA Saarinen valokuvasi sekä Miss Eurooppa -kisoja että elokuvan tekoa. Koska Miss Eurooppa -kisan aikaiset negatiivit ovat huonossa kunnossa, ne digitoitiin JOKAssa.