Kuvakaappaus Mannerheimin voitonparaatista 1918 kertovasta elokuvasta. Kuvaaja: Museovirasto. Objektinumero: H26038

Kansallismuseo ja Museoviraston Kuvakokoelmat julkaisevat vuoden 1918 sodan elokuva- ja kuva-aineistoja

,

Kansallismuseo ja Museoviraston Kuvakokoelmat ovat julkaisseet verkossa historiallisesti arvokkaan dokumenttielokuvan vuoden 1918 sodan voitonparaatista. Nimellä ”Suomen kansallinen sotajoukko” (1918) tunnettu teos on itsenäisen Suomen ensimmäisiä dokumenttielokuvia.

Kansallismuseon hallussa oleva kaitafilmi on tallennettu Suomen kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmiin. Nyt elokuva on nähtävillä restauroituna tallenteena verkossa Vimeo- ja YouTube-palveluissa. Lisäksi Museoviraston Kuvakokoelmat on digitoinut kattavan otoksen vuoden 1918 sotaan liittyviä kuva-aineistoja. Nyt digitoidut kuvat ovat vapaasti selattavissa Kuvakokoelmat.fi-palvelussa sekä Finna-verkkopalvelussa, joista niitä voi myös tilata omaan käyttöön.

Esine- ja kuvakeräykseen etsitään muistoja sotavuodelta

Kansallismuseo ja Museoviraston Kuvakokoelmat keräävät vuoteen 1918 liittyviä esineitä ja kuva-aineistoja. Sotavuoden poikkeusoloja kuvaavat esineet ja kuvat ovat kulttuurihistoriallisesti ja tutkimuksellisesti arvokkaita, ja ne voivat avata uusia näkökulmia yhteen historiamme merkittävimmistä käännekohdista.

Kansallismuseossa on vielä 30.4.2018 saakka avoinna myös pienoisnäyttely vuoden 1918 sodasta. Museoviraston Kuvakokoelmien tuottama Kasvot 1918-näyttely kertoo sisällissodasta valokuvaamo Atelier Nyblinin henkilökuvien kautta - niiden ihmisten kautta, jotka olivat sisällissodan silminnäkijöitä ja kokijoita.

vuoden 1918 esinekeruusta:

9.4. alkaen amanuenssi Satu Frondelius, puh. 0295 33 6390, satu.frondelius@kansallismuseo.fi

vuoden 1918 kuvakeruusta:
intendentti Hannu Häkkinen, puh. 0295 33 6103, hannu.hakkinen@museovirasto.fi