Jusupoffin talli
Seurasaaren ulkomuseossa sijaitsevan Jusupoffin tallin seinässä näkyvät monet korjauskerrat. Kuva: Museovirasto.

Hirsirungon korjaamisen korjauskortti päivitetty – ohje painottaa säilyttävää korjaamista

, ,

Museovirasto on julkaissut hirsirungon korjauskortista päivitetyn version. Vanhan kortin tietoja on tarkennettu ja laajennettu ja kuvitusta uusittu. Hirsirungon korjauskortti antaa pohjatietoa hirsirakentamisesta, vauriokartoituksesta ja korjaustavoissa niin kotikorjaajille kuin urakoitsijoille.

Korjauskortit ovat viime vuosikymmenten aikana muodostuneet tärkeäksi osaksi Museoviraston korjausneuvontaa, jota hyödyntävät niin ammattilaiset kuin korjaamista opettelevat. Nyt korjauskortteja tarkastellaan nykypäivän korjaamisen käytäntöjen näkökulmasta ja niihin tehdään tarvittavia täsmennyksiä. Hirsirungon korjauskortti on ensimmäinen päivitetty kortti. Se pohjautuu vuonna 2000 julkaistuun korjauskorttiin.

”Vanhassa kortissa ei ollut suurempia virheitä, mutta ohjeita täydennettiin uusilla valokuvilla ja korttiin lisättiin aiheita, jotka ovat nousseet esille asiantuntijoiden kanssa”, kertoo Seurasaaren ulkomuseon vastaava rakennuskonservaattori Jani Puhakka, joka teki päivitystyön yhdessä rakennuskonservaattori Erkka Pajulan kanssa.

Korjauskortin päivittämiseen ovat Museoviraston asiantuntijoiden lisäksi osallistuneet myös muut korttien ammattikäyttäjät eli urakoitsijat ja suunnittelijat. He lukivat ja kommentoivat korjauskortin ohjeita jo kirjoitusvaiheessa.

”Uskon, että meillä on nyt tarjota hyvin turvalliset ja luotettavat ohjeet hirsirakennuksen kunnostamiseen,” jatkaa Puhakka.

KY354 53 Antin tyomaa hirsityot
Hirsirakentamista Antin talossa Seurasaaren ulkomuseossa. Kuva: Museovirasto.

Hirsirakentaminen on Suomessa vuosituhansia vanha perinne. Se on turvallinen, terveellinen ja pitkäikäinen rakennustapa. Hirsirakennusta voi korjata ja muokata helposti, ja sen voi tarvittaessa myös purkaa ja pystyttää uudelleen.

”Hirsi on hyvin ajankohtainen materiaali, sillä nyt on korjaamisen ja kierrätyksen, ei purkamisen ja hävittämisen aika,” huomauttaa Puhakka.

Hirsirungon korjauskortti antaa pohjatietoa hirsirakentamisesta sekä neuvoo vauriokartoituksen tekemisessä ja korjaustavoissa. Se on apuna niin itse rakennustaan korjaavalle kuin työn urakoitsijalla teettävälle. Ohjeen tavoitteena on säilyttävä korjaaminen, jonka avulla hirsirakennuksen eri kerrostumat saavat jäädä näkyviin osaksi jatkumoa, joka ulottuu parhaimmillaan vielä vuosisatoja tulevaisuuteen.

Hirsitalon runko -korjauskortti on osa Museoviraston korjauskorttien sarjaa. Korjauskortit ovat maksutta kaikkien saatavilla korjaustaito.fi-sivustolla.

Korjauskortti 16 Hirsitalon runko kansi

Korjauskortti 16 – Hirsitalon runko

Maaliskuu 2024

Korjauskortti 16 – Hirsitalon rungon korjaus (korjaustaito.fi)