Sukeltaja Pasi Lammi Siistii Kronprins Gustav Adolfin Hylkypuiston Opasteita. Kuvaaja: Jesse Jokinen
Sukeltaja Pasi Lammi siistii Kronsprins Gustav Adolfin hylkypuiston opasteita. Kuva: Jesse Jokinen

Helsingin hylkypuisto avattu kesäkaudeksi 2020

Helsingin hylkypuisto on nyt avattu kesäkaudeksi 2020. Pyydämme vierailijoita noudattamaan tarkkaa hygieniaa ja turvaohjeistuksia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Itämeren ensimmäinen vedenalainen puisto avattiin vuonna 2000 Kronprins Gustav Adolf- nimisen ruotsalaisen linjalaivan hylylle Helsingin edustalle. Puistosta vastaa Museovirasto. Yhteistyökumppani puiston ylläpidossa on Sea Safety Scandinavia Oy. Hylkypuistoon on vapaa pääsy. Puisto avataan tavallisesti kesäkuussa ja suljetaan ennen syysmyrskyjä.

Puisto on merkitty poijulla, johon vene voi kiinnittyä. Hylkyaluetta kiertää opasköyden yhdistämänä tietopolku, jonka varrella on linjalaiva Kronprins Gustav Adolfin historiasta ja laivan rakenteesta kertovia tauluja. Hylyn keulassa ja perässä on nousu- ja laskeutumisköydet sukeltajia varten. Vedenalaisten puistojen tavoitteena on avustaa vierailijaa oivaltamaan näkemäänsä: sekavasta lankkukasasta onkin tulkittavissa vanha sotalaiva muistona menneisyyden tapahtumista. Hylkypuisto auttaa ymmärtämään Itämeren valtavan potentiaalin ainutlaatuisena ”vedenalaisena ulkomuseona”, jossa on säilynyt tuhansia erilaisia hylkyjä.

Ennen sukeltamista tulee tutustua puiston järjestyssääntöihin ja sukeltajan karttaan.

Helsingin hylkypuistossa sukeltaminen ja covid-19

Sukella vain pienissä venekunnissa. Puiston järjestyssääntöjenkin mukaan veneen kiinnittymispoijussa saa olla kerrallaan vain yksi alus. Yritä pitää turvavälit myös pintatyöskentelyssä. Varmista sukellusvarusteidesi turvallisuus, äläkä desinfioimatta lainaa muille henkilökohtaisia varusteitasi, kuten annostimia tai maskeja. Älä osallistu sukellusmatkalle flunssaisena.

Tutustu myös Sukeltajaliiton koronavirusohjeistukseen sekä THL:n yleisohjeisiin viruksen leviämisen estämiseksi.

Jos olet jo sairastanut covid-19-taudin, tutustu ohjeistukseen ja sukelluskieltoihin taudin jälkeen. Myös oireettomana taudin sairastaneiden tulee noudattaa vähintään kuukauden mittaista sukelluskieltoa, oireisen covid-19-taudin jälkeen sukelluskielto on vähintään 2–3 kuukautta.

Helsingin hylkypuistossa vieraillaan itsenäisesti, joten kävijät ovat itse vastuussa omasta turvallisuudestaan ja hygieniastaan. Museovirasto toivottaa antoisia ja turvallisia sukelluksia hylkypuistossa.