Digitointipiste web

Digitoinnin laadunhallinnan ohjeistus julkaistu

,

Museovirasto on laatinut ohjeistuksen kaksiulotteisten kulttuuriperintöaineistojen digitoinnin laadunhallintaan. Ohjeistus on informatiivinen, ja sitä on suositeltavaa käyttää osana digitointityön arkea sekä digitointityön ja sen tavoitteiden suunnittelussa.

Laadunhallinnan ohjeistus julkaistaan sekä wiki-verkkosivuna että pdf-tiedostona. Ohjeistusta voi käyttää osoitteessa digitointilaatu.fi tai ladata PDF-ohjeistuksen Museoviraston verkkosivuilta.

Ohjeistus perustuu Federal Agencies Digital Guidelines Initiative:n (FADGI) ylläpitämään ja kehittämään kulttuuriperintöaineistojen digitointiin kohdistuvaan Technical Guidelines for Digitizing Cultural Heritage Materials -suositukseen. Ohjeistuksen laatimista on tukenut opetus- ja kulttuuriministeriö.

Myös muita Museoviraston julkaisemia ohjeita, jotka tähtäävät museoalan käytäntöjen yhdistämiseen voi ladata Museoviraston Palvelut ja ohjeet -sivuilta.

Kysymys ja vastaus -tapahtuma

Museovirasto järjestää 31.5.2023 kello 13.00–14.30 ohjeistukseen liittyvän kysymys ja vastaus -tapahtuman. Kaikki museoalan toimijat voivat lähettää 24.5.2023 mennessä ohjeistukseen ja sen käyttöön liittyviä kysymyksiä osoitteeseen digitointilaatu@museovirasto.fi

Etäyhteydellä järjestettävässä tapahtumassa Museoviraston asiantuntijat vastaavat ennakkoon lähetettyihin kysymyksiin. Linkki tapahtumaan julkaistaan muun muassa digitointilaatu.fi-verkkosivulla.

digitointilaatu@museovirasto.fi