Valkoinen antependium Pyhtaan kko Kuva Johannes Wiehn
Helena Vaarin kirkkotekstiilejä esittelevä Kuin rukous -näyttely on esillä Suomen käsityön museossa 14.9.–24.11.2024. Kuvassa Yksityiskohta valkoisesta andependiumista, Pyhtään kirkko, 2017. Kuva: Johannes Wiehn

Museoviraston avustushaku kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin avattu – hae 15.10.2024 klo 15 mennessä

,

Museovirasto avasi 3.9.2024 avustushaun kuvataiteilijoiden vuosien 2025–2026 näyttelypalkkioiden kattamiseen. Ammatillisten museoiden lisäksi myös eräät muut näyttelynjärjestäjät voivat hakea avustusta näyttelypalkkioiden maksamiseen ammattikuvataiteilijalle. Avustuksia haetaan Haeavustuksia.fi-palvelun kautta 15.10.2024 klo 15 mennessä.

Museovirasto myöntää avustuksia, joilla tuetaan palkkion maksamista ammattikuvataiteilijoille taidenäyttelyä varten tehdystä työstä. Näyttelypalkkiojärjestelmän ensisijaisena tavoitteena on huomioida kuvataiteilijoiden merkitys näyttelyn sisällön tuottajina ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan saada elantonsa taiteellisesta työstä.

Keväällä 2024 Museovirasto jakoi avustuksina 434 609 euroa 387 taiteilijan näyttelypalkkioihin 184 taidenäyttelyssä. Avustuksen saajiin kuului ammatillisia museoita, taidehalleja, valokuvakeskuksia sekä valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen gallerioita.

Syksyllä 2024 Museovirasto jakaa kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin 949 000 euroa. Avustuksen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti. Avustuksen osuus voi olla korkeintaan 80 % näyttelypalkkion hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.

Tätä avustusta haetaan valtionhallinnon yhteisessä Haeavustuksia.fi-palvelussa. Hakuilmoitus sekä avustusehdot ovat luettavissa palvelussa.