Lasimuseo4 ella tommila
Lasinpuhaltaja Johannes Rantasalolla teossa muotoilija Heikki Orvolan teoksia Nuutajärvellä vuonna 2022. Kuva: Ella Tommila, Suomen lasimuseo

Museovirasto avasi avustushaun aineettoman kulttuuriperinnön hankkeisiin – tällä kierroksella haku vain Unescon luettelossa oleville kohteille

, ,

Aineettoman kulttuuriperinnön hankeavustuksia voivat tänä vuonna hakea vain Unescon aineettoman kulttuuriperinnön kansainvälisissä luetteloissa oleviin kohteisiin liittyvät yhteistyö- ja kehittämishankkeet. Suomesta luetteloon on nimetty neljä kohdetta: Suomen kohteita luetteloissa ovat saunaperinne, kaustislainen viulunsoitto, pohjoismainen limisaumaveneperinne sekä käsin valmistettuun lasiin liittyvä tietotaito. Avustuksia haetaan haeavustuksia.fi-verkkopalvelun kautta 24.10.2024 klo 15.00 mennessä.

Avustuksen tavoitteena on edistää Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelemista koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa, levittää tietoisuutta siitä sekä laajentaa yhteisöjen osallistumismahdollisuuksia sopimuksen koskemasta kulttuuriperinnöstä. Sopimus korostaa yhteisöistä lähtevän toiminnan merkitystä, perinteen suojelua ja siirtämistä sekä perinteiden moninaisuutta. Avustusta voi hakea sopimuksen toimeenpanoa edistäviin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin.

Aiempina vuosina avustuksilla on tuettu lähes neljääkymmentä hanketta, muun muassa tanssitupatoimintaan, maatalouskoneharrastajien verkoston kehittämiseen sekä pitsinnypläyksen elvyttämiseen liittyen.

Avustusta voi hakea kunta, yhdistys, säätiö, osakeyhtiö tai muu oikeustoimikelpoinen yhteisö.