Aineeton Seurasaari Maija Huitu
Seurasaaren ulkomuseo tutustuttaa kävijät asumiseen ja elintapoihin menneillä vuosisadoilla. Kuva: Maija Huitu, Museovirasto

Museovirasto avasi avustushaun aineettoman kulttuuriperinnön hankkeisiin

, ,

Aineettoman kulttuuriperinnön hankeavustukset on tarkoitettu Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisiin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin. Avustuksia haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtionavustusten asiointipalvelun kautta 13.10.2022 klo 15.00 mennessä.

Avustuksilla edistetään Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelemista koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa tukemalla yhteistyö- ja kehittämishankkeita elävän perinnön eli aloilla. Aineeton kulttuuriperintö on elävää perinnettä, joka on läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa. Aineetonta kulttuuriperintöä ovat esimerkiksi juhlat ja tavat, käsityötaidot, esittävät taiteet, suullinen perinne sekä luontoon liittyvät tiedot ja taidot.

Aineettoman kulttuuriperinnön yleissopimuksessa korostuvat yhteisöistä lähtevä toiminta, perinteiden suojelu ja siirtäminen sekä niiden moninaisuus. Aiempina vuosina avustuksilla on tuettu yli kolmeakymmentä hanketta muun muassa limisaumavenemallien kehittämiseen, kansallispukumallien verkkoalustan luomiseen ja romanien hevosperinteiden keräämiseen liittyen.

”Avustuksilla halutaan laajentaa yhteisöjen mahdollisuuksia osallistua aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaiseen toimintaan ja erityisesti suojelutyön kehittämiseen uusista näkökulmista. Tämän vuoden painopisteenä on kasvatus ja koulutus, millä halutaan nostaa erityisesti lasten ja nuorten roolia perinteiden siirtämisessä ja myös uudistamisessa”, Museoviraston erikoisasiantuntija Leena Marsio sanoo.

Avustusta voi hakea kunta, yhdistys, säätiö, osakeyhtiö tai muu oikeustoimikelpoinen yhteisö. Vuonna 2021 avustusta myönnettiin seitsemälle hankkeelle yhteensä 78 713 euroa.

Avustuksista aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisiin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin ja hakuohjeet verkkosivulla.