Kansallismuseo - brändikuva 26. Kuvaaja: Omar El Mrabt
Vuoden 2020 avustuksilla haluttiin tukea ja vahvistaa museoiden yhdessä tekemisen ja oppimisen kulttuuria. Kuva: Omar El Mrabt, Museovirasto

Avustus museoiden osaamisen kehittämiseen kuudelle hankkeelle

,

​Museovirasto on jakanut avustukset ammatillisten museoiden osaamisen kehittämiseen liittyviin hankkeisiin. Syksyllä 2020 haussa ollut avustus oli erityisavustus, jolla haluttiin vahvistaa museoiden strategisesti keskeisen osaamisen tunnistamista, vahvistamista ja jakamista sekä edistää vertaisoppimista ja -kehittämistä ja osaamisverkostojen rakentamista.

Avustusta osaamisen kehittämisen hankkeisiin haki 16 museota. Avustus myönnettiin kuudelle hankkeelle tai kokeilulle, joissa toteutuvat avustukselle asetut tavoitteet strategisesta kehittämisestä, yhteisesti tunnistetuista kehittämistarpeista ja yhdessä oppimisesta. Avustusta myönnettiin yhteensä 44 100 euroa. Keskimääräinen myönnetty avustus oli 7 350 euroa.

Korona kannustanut digitalisaatioon

Tämän vuoden hakemuksissa näkyivät koronaepidemian aiheuttamat haasteet yhdessä tekemiselle ja fyysisille kohtaamisille. Museoiden on täytynyt kehittää ja tarkastella uudelleen digitaalisia palvelujaan ja digitaalista läsnäoloaan.

”Avustetuissa hankkeissa museoiden osaamista kehitetään joko tietyn alueen ammatillisten museoiden yhteisvoimin, kuten Satakunnassa ja Kymenlaaksossa, tai sitten kehitetään yksittäisen museon koko henkilökunnan osaamista ja valmiuksia esimerkiksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoihin tai digitaalisten palveluiden kehittämiseen liittyen. Haluamme tällä avustuksella erityisesti tukea ja vahvistaa museoiden yhdessä tekemisen ja oppimisen kulttuuria”, toteaa erikoisasiantuntija Eeva Teräsvirta.

Erityisavustusta saaneet hankkeet:

• Kotkan kaupunki / Kymenlaakson museo 3 500 euroa Digitaalinen kaakko -hankkeeseen
  • Lieksan kaupunki / Pielisen museo 4 000 euroa Pielisen museon osaamisen kehittämishankkeeseen
  • Nurmeksen kaupunki / Nurmeksen museo 10 000 euroa Filmudi-hankkeeseen
  • Porin kaupunki / Porin taidemuseo 10 300 euroa Satakunta tapaa oppia -hankkeeseen
  • Tornion kaupunki / Aineen taidemuseo 6 300 euroa Moninainen Aine -hankkeeseen
  • Turun kaupunki / Turun museokeskus 10 000 euroa Digisti-hankkeeseen

Lisäksi vuoden 2020 avustusmäärärahasta on myönnetty 14 700 euron avustus Satakunnan Museolle ammatillisten museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO:n hallinnointiin ja verkoston museoiden kokoelmien liikkuvuuden edistämiseen.

Lisätietoja avustusten jakamisesta:

erikoisasiantuntija Eeva Teräsvirta, puh. 0295 33 6012, eeva.terasvirta@museovirasto.fi
erikoisasiantuntija Marianne Koski, puh. 0295 33 6006, marianne.koski@museovirasto.fi

Lisätietoja avustusta saaneista hankkeista saa ko. museoista.