Museovirasto valokuvaaja HK19670603 26200. Objektinumero: HK19670603:26200. Lisenssi: CC BY 4.0
Från promotionsseglingen 1936 från fakulteten för filosofi vid Helsingfors universitet på miniatyrkryssaren J. L. Runeberg. Denna bild är också fritt tillgänglig och nedladdningsbar i hög upplösning från Finna. Foto: Pietinen, Historiska bildsamlingarna, Museiverket HK19670603:26200, CC BY 4.0

Öppnandet av Museiverkets högupplösta bilder för fritt bruk tilldelades Finlands Museiförbunds specialpris

I slutet av 2020 öppnade Museiverket upp mer än 250 000 digitaliserade bilder från nationella bildsamlingar till fritt bruk för alla. Öppnandet belönades med Finlands Museiförbunds specialpris på Museigalan torsdagen den 27 maj 2021.

Med öppnandet av bilderna vill Museiverket stödja kulturarvets tillgänglighet samt dess öppna och omfattande användning. Det handlade om att öppna upp Finlands största bildsamlingar för fritt bruk. I samband med reformen öppnade Museiverket också sin egen Finna-sida på adressen museovirasto.finna.fi.

”Det var ett betydelsefullt beslut för oss att öppna upp bilderna. Kulturarvet tillhör alla. Vi väntar ivrigt på vad andra kommer att uppnå med våra bilder”, glädjer sig överintendent Ismo Malinen.

En högupplöst version av de flesta av Museiverkets bilder kan också laddas ner, vilket också gjorde öppnandet av materialen till en internationellt betydelsefull handling. Bilderna kan laddas ner från tjänsten Finna och antalet digitaliserat bildmaterial ökar ständigt. Totalt omfattar Museiverkets bildsamlingar mer än åtta miljoner bilder.

Prisjuryn motiverade sitt val bl.a. på följande sätt:

”Öppnandet av samlingarna är en stor kultur- och museihandling också i internationell skala. Det stöder tillgängligheten till kulturarvet och dess öppna och omfattande användning, eftersom alla intresserade kan bekanta sig med bilderna och använda dem på sitt eget sätt. Reformen medför också betydande fördelar för forskningen och samtidigt möjliggör ännu mer inkluderande verksamhet. Genom att öppna upp bilderna kommer också nya användare till Finna-tjänsten, vilket gynnar hela kulturarvsbranschen.”

Specialpriset är ett erkännande som juryn om den så önskar kan tilldela ett betydande arbete inom museibranschen eller för långvariga effekter i utvecklingen av museibranschen.

överintendent Ismo Malinen, ismo.malinen@museovirasto.fi, tfn 0295 33 6382

Läs också

Meddelande 14.12. Museiverket öppnar upp över 200 000 samlingsbilder i tryckkvalitet till fritt bruk

Ismo Malinens blogg 14.12. (på finska) Korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön, miksi?

Ismo Malinens blogg 30.4. (på finska) Korkearesoluutiokuvien avaamisen ensimmäiset neljä kuukautta – toteutuivatko tavoitteet?

Museiverkets Finna-sidor