Vesivärimaalaus Helsingin vanhasta Suurtorista. Kuvaaja: C. L. Engel. Lisenssi: CC BY 4.0
Vesivärimaalaus Helsingin vanhasta Suurtorista. Oikealla raatihuone ja vasemmalla päävartio, jonka takaa näkyy Ulrika Eleonoran kirkko. C. L. Engelin maalaus on noin vuodelta 1816. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Senaatintorilla arkeologisia kaivauksia ennen valaistuksen uusimista

Museovirasto tekee arkeologisia kaivauksia Senaatintorilla kuluvan syksyn aikana. Työ liittyy torin valaistuksen uusimiseen. Kaivutyön esivalmistelut torilla käynnistyvät 7.9. alkavalla viikolla.

Arkeologisissa kaivauksissa tutkitaan kuuden uuden valaisinpylvään paikat. Torin itälaidan tutkimusalueilta Valtionneuvoston edustalta odotetaan löytyvän 1600–1700-luvuilta peräisin olevia Suurtorin kerrostumia ja mahdollisesti jäännöksiä kaupungin vanhoista raatihuoneista. Länsilaidalta yliopiston päärakennuksen edustalta voi paljastua osia hautausmaasta ja kirkosta.

Vuonna 1550 perustettu Helsingin kaupunki siirrettiin Vanhankaupunginkosken luota nykyiselle paikalleen Vironniemelle 1640-luvulla. Nykyisen Senaatintorin alueella sijaitsi Helsingin Suurtori julkisine rakennuksineen, asuinkortteli sekä kaupungin kirkko ja hautausmaa. Isonvihan aikaan 1700-luvun alkupuolella torin poikki kulki vanhan kartan mukaan venäläisten rakentama kenttälinnoitus. Vuonna 1808 sattuneen suurpalon jälkeen asemakaava muutettiin ja tulevan Senaatintorin paikalla olleet rakennukset purettiin. Helsingistä tuli Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki vuonna 1812.

Torilla voi liikkua normaalisti

Kaivausalueet rajataan niin, että torilla pystyy liikkumaan normaalisti. Kaivausalueille ei ole kuitenkaan pääsyä eikä niille näe, sillä alueet aidataan umpiaidoilla ja osa niistä katetaan.

Kaivausalueet avataan kaivinkoneella, ja sen jälkeen kaivamista jatketaan lapioin ja lastoin. Rakenteet ja kulttuurikerrokset dokumentoidaan takymetrimittauksin ja valokuvin. Esinelöydöt ja luut talletetaan, ja lisäksi otetaan maa- ja ajoitusnäytteitä. Kaivauksista laaditaan tutkimusraportti kenttätyövaiheen jälkeen.

Seuraa kaivausten edistymistä Museoviraston arkeologien Facebook-sivulla

Lisätiedot

Median edustajilla on mahdollisuus vierailla kaivauksilla niiden päästyä käyntiin. Museovirasto tiedottaa mediatilaisuudesta STT:n tapahtumakalenterissa.

25.9. saakka Tuija Väisänen, tutkija, Museovirasto, tuija.vaisanen@museovirasto.fi, p. 0295 33 6506
25.9. jälkeen Heli Lehto, tutkija, Museovirasto, heli.lehto@museovirasto.fi, p. 0295 33 6120
Marianna Niukkanen, yli-intendentti, Museovirasto, marianna.niukkanen@museovirasto.fi, p. 0295 33 6201