Pakolainen, evakko, ihminen -valokuvanäyttely Kansallismuseossa 16.12.2015, Tiina Oasmaa / JOKA / Museovirasto

Pakolainen, evakko, ihminen -näyttelyn avajaiset keräsi Kansallismuseoon lehtikuvaajakonkareita

Näyttelyn avajaisissa 16.12.2015 oli paikalla useita lehtikuvaajia, joilla on takanaan yli neljänkymmenen vuoden ura.

Lehtikuvaajat toivat julki huolensa siitä, mistä saadaan riittävästi resursseja vanhojen lehtikuvien digitointiin. Historialliset lehtikuvat kertovat Suomen tarinaa läpi vuosikymmenten ja ovat osa suomalaisten yhteistä muistia.

Hufvudstadsbladetin eläkkeellä oleva lehtikuvaaja Hans Paul vaati lehtitaloja kantamaan vastuuta vanhoista kuva-arkistoistaan. Ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet digitoi vanhasta historiallisesta arkistostaan 1,5−2 miljoonaa lehtikuvaa. Kolmesta neljään henkilöä liittää tietoja kuviin, jotta ne löytyisivät lehden sähköisestä kuva-arkistosta.

Pakolainen, evakko, ihminen -valokuvanäyttely päättyi 6.3.2016. Näyttelyssä oli kuvia pakolaisista, evakoista, maahanmuuttajista ja siirtolaisista: ihmisistä, jotka ovat vuosikymmenten kuluessa tulleet Suomeen tai lähteneet Suomesta. Vanhimmat kuvista olivat vuodelta 1893, uusimmat vuodelta 2015. Kuvat olivat Museoviraston Kuvakokoelmista ja Journalistinen kuva-arkisto JOKAsta. Tämän päivän pakolaiskriisiä oli kuvannut Helsingin Sanomien valokuvaaja Kaisa Rautaheimo.