Nautica Fennica 2020 -kirjan kansi

Nautica Fennica -vuosikirjan avoin verkkoarkisto avataan Journal.fi-palvelussa

,

Suomalaista merihistoriaa, -arkeologiaa ja -etnologiaa julkaiseva Nautica Fennica avataan kaikille avoimeksi verkkojulkaisuksi Tieteellisten seurojen valtuuskunnan ylläpitämässä Journal.fi-palvelussa. Vuosikirjan vanhoja numeroita on nykyisin vaikea löytää, joten rikas ja laadukas tutkimushistoria ei ole ollut helposti merihistorian tutkijoiden ja harrastajien saavutettavissa. Vuonna 2020 käynnistyneen digitointihankkeen avulla Suomen merihistoriallinen yhdistys tuo vanhat, 1970-luvulta lähtien Nautica Fennicassa julkaistut artikkelit kaikkien luettavaksi ilmaiseksi.

Ensimmäisenä journal.fi-verkkopalvelussa julkaistaan 2018 ilmestynyt Nautica Fennica Suomi saarena. Julkaisussa on artikkeleita suomen, ruotsin ja englannin kielellä ja se tarkastelee nimensä mukaisesti vanhaa iskulausetta "Suomi on saari" useista, uusistakin lähtökohdista käsin. Teeman historiallinen tutkimus ja arkeologinen tarkastelu avaavat väitteeseen uusia ja kiinnostavia näkökulmia myös kansainvälisiltä tutkijoilta.

Vuosikirja on nyt luettavissa osoitteessa

Vanhemmat Nautica Fennicat ilmestyvät journal.fi-palveluun hankkeen edistyessä. Vanhempia Nauticoita julkaistaan verkossa uudemmasta vanhimpaan. Julkaisuista tiedotetaan Suomen merihistoriallisen yhdistyksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Nautica Fennican verkkoversion voi tilata Journal.fi-palvelussa, jolloin ilmoituksen numeroiden avautumisesta saa suoraan sähköpostiin.

Nautica Fennica -sarjaa on julkaistu 1970-luvulta alkaen. Sarjan tieteellisestä toimituksesta ovat vastanneet vuosien saatossa sekä Suomen merimuseo että Suomen merihistoriallinen yhdistys. 1990-luvun alussa julkaisu yhdistettiin Suomen merimuseon Annual Report -sarjan kanssa ja julkaisun kustantajana on sittemmin toiminut Museovirasto. Verkkojulkaisusta vastaa Suomen merihistoriallinen yhdistys. Tulevaisuudessa uudet Nautica Fennican numerot avataan verkkoon aina vuoden kuluttua painetun vuosikirjan julkaisemisesta.

Nautica Fennica -julkaisut Museoviraston sivuilla