Hallitusmuoto100 Lakikirja Kekkoselle. Kuvaaja: Ismo Malinen
Näyttelyssä on esillä presidentti Urho Kekkoselle lahjoitetut lakikirjat Suomen kansallismuseon kokoelmasta. Kuva: Ismo Malinen, Museovirasto.

Museovirasto mukana Kansallisarkiston Hallitusmuoto 100 -näyttelyssä

Suomen tasavaltainen hallitusmuoto, vuonna 1919 säädetty perustuslaki, täyttää tänä vuonna sata vuotta.

Kansallisarkiston Hallitusmuoto 100 -näyttely juhlistaa itsenäisen Suomen hallitusmuodon merkkivuotta. Näyttely esittelee asiakirjoin, esinein ja valokuvin hallitusmuodon vaiheita ja presidentti-instituutiotamme. Presidenttiemme vallankäyttö hallitusmuodon suomien valtaoikeuksien puitteissa tai joskus jopa niiden rajoja koetellen on mielenkiintoinen osa suomalaista poliittista historiaa.

Kansallisarkisto järjestää näyttelyn yhteistyössä tasavallan presidentin kanslian, valtioneuvoston kanslian ja Museoviraston kanssa. Museovirasto tarjoaa näyttelyyn runsaasti valokuvia kuvakokoelmistaan sekä Suomen lakimiesliiton presidentti Urho Kekkoselle lahjoittaman lakikirjasetin, joka kuuluu Suomen kansallismuseon kokoelmiin.

Näyttely on esillä 10.­–30.9.2019 Kansallisarkistossa Helsingissä.

Lue lisää Kansallisarkiston sivuilta

Presidenttien valokuvia Hallitusmuoto 100 -näyttelyssä Kansallisarkistossa. Kuvaaja: Ismo Malinen
Presidenttien kuvia Museoviraston Kuvakokoelmista. Kuva: Ismo Malinen, Museovirasto.