Teema19 Arkistonvihrea Tropical

Museot ja yhteiskunta isojen muutosten edessä – Museoalan Teemapäivillä pohditaan kestävää museotoimintaa kansainvälisten huippupuhujien johdolla

,

Museovirasto järjestää vuosittain Museoalan Teemapäivät, jotka kokoavat museoalan toimijat keskustelemaan ajankohtaisista aiheista. Tänä vuonna keskustelun ytimessä on ilmastokriisi ja kestävä tulevaisuus. Mitä tulevaisuuden haasteet merkitsevät ja mikä on museoiden rooli maailman muuttuessa? Miten ilmastoahdistus voidaan kääntää toiminnan teoiksi? Mitä museoiden pitäisi tehdä toisin?

Seminaari järjestetään 4.–5.11.2019 Helsingin kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä.

Eri alojen asiantuntijat käsittelevät teemaa monipuolisesti eri näkökulmista. Mukana ovat mm. Vesa-Matti Lahti (Sitra), Pasi Toiviainen (YLE), Panu Pihkala (Helsingin yliopisto) ja Antti Majava (BIOS). Kansainvälisen näkökulman tarjoavat keynote-puheenvuoroissaan: Elizabeth Merritt (Center fot the Future of Museums, USA), Michael John Gorman (BIOTOPIA, Saksa) ja Bridget McKenzie (Climate Museum UK, Iso-Britania).

Maanantain 4.11.2019 iltapäivän Museo2075-keskustelussa pureudutaan erilaisiin tulevaisuusoletuksiin. Keskustelua siivittävät videohaastattelut, joissa pohditaan mm. ilmastonmuutosta ja siihen sopeutumista, aktiivista vaikuttamista ja nuorten tulevaisuuden odotuksia.

Tiistaina 5.11.2019 Näytön paikka -osuudessa päästään seuraamaan Ratkaisuriihi-erityisavustuksen huipennusta, kun museot astuvat lavalle asiantuntijaraadin eteen. Muutoksen tekijät -osiossa kuullaan käytännön esimerkkejä siitä, miten eri toimijat ovat pyrkineet vaikuttamaan kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseen.

Key note -puhujien aiheet

Elizabeth Merritt: Museums as Keepers of the Future

Ma 4.11. klo 11.00

Elizabeth Merritt johtaa Center for the Future of Museumsia Yhdysvalloissa, joka on think-tank ja museokentän kehittämislaboratorio. Lisäksi Merritt kirjoittaa arvostetulle TrendsWatch-sivustolle ja puhuu siitä, kuinka trendit ohjailevat ja muokkaavat voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tulevaisuutta.

Puheenvuorossaan Merritt pohtii mm., kuinka kertoa tarinoita aiheista, jotka eivät ole vielä tapahtuneet, tai kuinka kuunnella sukupolvea, joka ei vielä ole syntynyt.

Merrittin koko esittely englanniksi

Michael John Gorman: Facing the Sixth Extinction: Museums and Ecosystem Collapse

Ma 4.11. klo 13.00

Michael John Gorman johtaa perustamaansa BIOTOPIA – Naturkundemuseum Bayernia Münchenissä. Museo yhdistelee biotieteitä, taiteita ja designia. Hän toimii myös biotieteiden professorina Ludwig-Maximilianin yliopistossa Münchenissä.

Gormanin mukaan elämme juuri nyt kuudetta massasukupuuton kautta – tällä kertaa ihmiset ovat se ”asteroidi”, joka iskeytyy maahan. Gorman pohtii puheenvuorossaan, kuinka museot voisivat saada kävijänsä, median, yritykset tai hallitukset käsittelemään koko maailmaa koskettavaa , biodiversiteetin romahtamisen ongelmaa.

Gormanin koko esittely englanniksi

Bridget McKenzie: This is an Emergency – how are we going to change?

Ti 5.11. klo 11.00

Bridget McKenzie on toiminut kehittämisorganisaatio Flow Associatesin johtajana vuodesta 2006. Hän työskentelee myös ONCA Galleryn valtuutettuna sekä ilmasto-organisaatio Culture Unstainedin neuvonantajana. Hän on ilmastojohtaja ja Climate Museum UK:n perustaja.

Puheenvuorossaan McKenzie haastaa museoalan panostamaan entistä enemmän kestävään kehitykseen. Hän ehdottaa, että museot voisivat vastata ensimmäisten joukossa maailmalla vallitsevaan ilmastohätään, jotta kävijät ja yhteisöt voisivat sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja vaikuttaa aktiivisesti hallinnollisten rakenteiden muuttamiseksi.

Bridget McKenzien koko esittely englanniksi

Teemapäivien ohjelma