Kelluva Kulttuuriperinto Petri Sipila Web
Höyrylaivoja Jämsässä. Kuva Petri Sipilä SLHY.

Kelluva kulttuuriperintö -teos esittelee Suomen historialliset laivat

, ,

Laivat ja veneet ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä siinä missä rakennukset ja maisematkin. Uusi teos "Kelluva kulttuuriperintö – Suomen historialliset laivat" kertoo, millaisia laivoja on säilynyt ja miten vanhat laivat pidetään kunnossa.

Suomen historialliset laivat ja työveneet esitellään uudessa kirjassa, joka on toteutettu Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen ja Museoviraston yhteistyönä. Teos on ensimmäinen tästä aihepiiristä tehty esitys. Suomen museolaivat ja Museoviraston perinnealusrekisteriin hyväksytyt laivat esitellään nyt ensi kertaa yksissä kansissa.

Museo- ja perinnealusten lisäksi kirjassa esitellään myös satoja Suomen merenkulun ja laivanrakennuksen historian kannalta merkittäviä säilyneitä aluksia. Mukana on kaikentyyppisiä työkäytössä olleita aluksia: matkustajalaivoja, lastilaivoja, hinaajia, sotalaivoja, erikoisaluksia ja viranomaisveneitä. Moottorialusten lisäksi Suomessa on säilynyt käyttökunnossa kymmeniä höyrylaivoja ja useita purjealuksia.

Miten alus säilyy jälkipolville?

Alusten esittelyn lisäksi kirjan teemana on yleisemmin laiva kulttuuriperintökohteena. Millainen alus on kulttuurihistoriallisesti arvokas, ja mitä seikkoja on otettava huomioon aluksen hoidossa tai dokumentoinnissa? Teos antaa ohjeita siitä, miten vanhoja aluksia voidaan säilyttää tuleville sukupolville.

Teoksen ovat kirjoittaneet Petri Sipilä, Hannu Matikka ja Rami Wirrankoski. VTT, tutkija Petri Sipilä toimii Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen ja perinnealusten asiantuntijalautakunnan puheenjohtajana. Rami Wirrankoski on Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen varapuheenjohtaja ja Laiva-lehden päätoimittaja. Erikoistutkija Hannu Matikka on hoitanut Museoviraston ylläpitämää perinnealusrekisteriä sen perustamisesta vuodesta 1993 lähtien.

Tervetuloa julkistustilaisuuteen

Kirja julkaistaan 26.9.2019. Julkaisutilaisuus järjestetään Suomen kansallismuseossa Helsingissä 26.9. klo 14. Ilmoittautumiset 25.9. kello 16.15 mennessä petri.sipila@slhy-laiva.fi tai hannu.matikka@museovirasto.fi

Lisätiedot:

Hannu Matikka hannu.matikka@museovirasto.fi, p. 0295 33 6273
Petri Sipilä petri.sipila@slhy-laiva.fi, p. 050 5115 940

Tiedote ja tilausohjeet SLHY:n verkkosivuilla

Kelluva Kulttuuriperinto Kansi Web

Kelluva kulttuuriperintö – Suomen historialliset laivat

Petri Sipilä, Hannu Matikka, Rami Wirrankoski.
Sidottu, kovakantinen, nelivärinen, 336 sivua, runsaasti kuvitettu.
ISBN 978-951-96551-1-6
Julkaisija Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry, yhteistyössä Museoviraston kanssa.

Kirjaa voi tilata Suomen Laivahistoriallisesta Yhdistyksestä (posti@slhy-laiva.fi), ja sitä on myös myynnissä monissa museokaupoissa eri puolella maata.