Kuvakokoelmien näyttely Kasvot 1918 Kansallismuseossa

Kasvot 1918 ‒ Museoviraston Kuvakokoelmien sisällissodasta kertova näyttely avautuu Kansallismuseossa

Näyttelyn pääosassa on sisällissodan elänyt ja kokenut ihminen. Museoviraston Kuvakokoelmissa on helsinkiläisen Atelier Nyblinin (1877-) laaja studiokuvakokoelma, jossa on noin 4 000 kuvaa vuodelta 1918. Niistä näyttelyssä on esillä pieni otos sekä alkuperäinen kuvauspäiväkirja. Näyttely kuljettaa kävijän näiden henkilökuvien ja kuvauspäivien kautta läpi Suomen historian yhden traagisimman tapahtumaketjun. Kun rouva Grönberg istahti Helsingissä Atelier Nyblinin studiolla kuvattavaksi 17.3.1918, otettiin samaan aikaan Tampereella vastaan tieto valkoisten suurhyökkäyksestä.

Suomalaista murhenäytelmää dokumentoivat kuvat avautuvat eteemme sosiaalisten merkitysten ja merkkien tiivistyminä, joista kirjoitamme oman historiamme meihin ladattujen arvojen ja asenteiden kautta. Tulkinnat avaavat näkymiä muistamisen ja muistin poliittisiin ulottuvuuksiin, siihen, mitä olemme halunneet kertoa menneisyydestämme nykyisyyteen ja mitä on jäänyt suurten kertomusten jalkoihin ja reunamille.

Valinnoista, ajan jättämistä varjoista, kansan jakautumisesta ja syyllisyydestä nousevat teemat tulevat esiin myös näyttelyn lavastuksellisissa elementeissä ja installaatioissa. Ne ovat Aalto-yliopiston lavastustaiteen opiskelijoiden materiaaliopin kurssilla toteutettuja ja saaneet innoituksensa näyttelyn valokuvista.

Näyttelyn valokuvaosuuden on käsikirjoittanut ja kuratoinut intendentti Hannu Häkkinen (Museoviraston Kuvakokoelmat), kuva-asiantuntijana on toiminut Jukka Kukkonen ja lavastustaiteen opiskelijoiden ohjauksesta on vastannut Titta Vilhunen. Graafisen suunnittelun on tehnyt Samu Hupli/G-Works.

Näyttely on avoinna 3.3.-30.4.2018 museon ensimmäisen kerroksen pop up -tilassa, vapaa pääsy.

Tapahtumat

Kasvot 1918 -näyttelyn monipuolisessa oheisohjelmassa koetaan muun muassa Sisällissodan kontrastit -aistiteatteriesitys, joka valottaa kevään 1918 eri todellisuuksia. Kun toiset juhlivat voitonparaatia Helsingissä, viruivat toiset nälissään tautien kyllästämällä Suomenlinnan vankileirillä. Näyttelyssä esillä olevien alkuperäisten käsivarsinauhojen inspiroimana Käsivarsinauha identiteetin peilinä -työpaja puolestaan pohtii tuon vahvan symbolin merkityksiä.

Maaliskuussa järjestetään keskiviikkoiltaisin myös luentoja, joissa Kansallismuseon tutkijat sekä vierailijat kertovat museon toiminnasta sata vuotta sitten, tarinoista näyttelyn valokuvien takana ja valokuvauksen merkityksestä vuonna 1918. Luentosarja huipentuu 13.4. järjestettävään klubi-iltaan, joka järjestetään yhteistyössä Politiikasta.fi -verkkolehden kanssa. Illan aikana keskustellaan asiantuntijoiden johdolla suomalaisesta identiteetistä sisällissodan ajoista tähän päivään.

Tarkemmat tapahtumatiedot museon verkkosivuilla www.kansallismuseo.fi ja Facebookissa. Oheistapahtumiin voi osallistua museon pääsylipun hinnalla.

Lisätietoja
Vastaava museolehtori Hanna Forssell, hanna.forssell@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6475
Intendentti Hannu Häkkinen, hannu.hakkinen@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6103
Tapahtumatuottaja Kadja Manninen, kadja.manninen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6309