Hameen Linna Topi Leikas

XVI Suomalais-venäläinen arkeologisymposiumi lokakuussa Hämeenlinnassa

, ,

Kansainvälinen arkeologiaseminaari järjestetään lokakuussa 2019 Hämeenlinnassa. Symposiumin teemana on Materiality and Objects: Multi-disciplinary Approaches to Archaeological Material and Contexts

Suomalais-venäläisen arkeologian alan kysymyksistä ja tutkimuksista kiinnostuneet kokoontuvat yhteistyösymposiumiin jo 16. kerran. Symposiumi pidetään Hämeen linnan auditoriossa 10.–11.10.2019. Esitelmäpäiviä täydentää ekskursiopäivä Hämeenlinnan ympäristössä 12.10.2019. Symposiumissa esitellään uutta tutkimusta Luoteis-Venäjällä ja Suomessa. Symposiumin työskentelykielenä on englanti.

Symposiumin teemana ovat löydöt ja niiden tutkimusmetodit. Esineiden tutkimuksen ohella käsitellään ihmis-, eläin- ja kasviperäisen arkeologisen aineiston tutkimusta. Ajankohtaisia kysymyksiä ovat mm.

• Mitä uutta on löytynyt maasta ja laboratoriomenetelmillä?
  • Millaisia mahdollisuuksia jo talteen otetut, ”vanhat” kokoelmat tarjoavat?
  • Mitä etuja ja tulevaisuudennäkymiä liittyy kehittyviin menetelmiin?
  • Mitä uudenlaista tietoa menneisyyden kulttuurisista konteksteista löydetään, kun monitieteisistä aineistoanalyyseista edetään synteeseihin?

Esitelmät ja posterit symposiumiin ilmoitetaan viimeistään 17.6.2019. Tarkemmat ohjeet löytyvät tapahtumasivulta. Sinne päivitetään kesän 2019 aikana myös tarkempi ohjelma ja ilmoittautumistiedot.

Symposiumi on avoin kaikille. Tervetulleita ovat niin arkeologit, arkeologian opiskelijat, kulttuuriympäristöasiantuntijat kuin kaikki muutkin aiheesta kiinnostuneet. Tapahtuma järjestetään Museoviraston, Suomen Muinaismuistoyhdistyksen ja Suomalais-venäläisen arkeologian alan yhteistyöryhmän yhteistyönä.

Tapahtuma Facebookissa

Lisätietoja symposiumista antavat Museovirastossa yli-intendentti Petri Halinen (petri.halinen@museovirasto.fi) ja erikoistutkija Päivi Maaranen (paivi.maaranen@museovirasto.fi).