Sanomalehti Kaleva. Kuva: Tiina Oasmaa / JOKA / Museovirasto

Kaleva lahjoitti historiallisen kuvakokoelmansa Museoviraston Journalistiselle kuva-arkistolle

Oululainen sanomalehti Kaleva on lahjoittanut 1,5 miljoonan historiallisen kuvan kokoelmansa Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistinen kuva-arkisto JOKAlle. JOKA tarjoaa kuville asianmukaiset säilytysolosuhteet ja tuo digitoimalla kuvia verkkoon kaikkien kiinnostuneiden katseltavaksi.

Sanomalehti Kaleva perustettiin vuonna 1899, ja lehden kuvakokoelma alkoi karttua vuonna 1930, jolloin lehti sai kuvalaattalaitoksen. Kuvalaattalaitoksen myötä lehteen saatiin paikallisista tapahtumista myös kuvia. Yksinomaan digikuvaukseen Kaleva siirtyi 2000-luvun alussa.

Kalevan historiallisessa lehtikuvakokoelmassa on arviolta 1,5 miljoonaa kuvaa. Ne kertovat mm. poliittisesta historiasta, urheiluhistoriasta ja tapahtumahistoriasta pohjoisen Suomen näkökulmasta. Kalevan kuvakokoelman ydin on 225 valokuva-albumia, joissa on runsaat 23 000 lehtikuvaa, ja niiden originaalinegatiivit. Vanhimmat negatiivit ovat lasinegatiiveja 1930-luvulta. Uusimmat negatiivit ovat 1990-luvulta.

Journalistinen kuva-arkisto JOKA perustettiin vuoden 2014 alussa Museoviraston Kuvakokoelmat -yksikön yhteyteen. JOKA säilyttää ja julkaisee lehtikuvakokoelmia. Se turvaa merkittävien lehtikuvaajien ja sanoma- ja aikakauslehtien kuvakokoelmien säilymisen yhdessä muiden museoiden ja arkistojen kanssa.

JOKAlla on jo kokoelmissaan Maaseudun Tulevaisuuden lähes koko 1900-luvun kattava kuva-aineisto, uutiskuvatoimisto Pressfoton arkisto ja useita kuvaajakokoelmia. Kaikkiaan JOKAlla on jo yli 6 miljoonaa lehtikuvaa. Kalevan historiallinen kuvakokoelma on tärkeä lisä Journalistisen kuva-arkiston kokoelmiin.

Journalistisessa kuva-arkistossa aineistoilla on hyvät säilytysolosuhteet, ja JOKA digitoi suunnitelmallisesti historiallisia lehtikuvia. Tavoitteena on saada kuvia mahdollisimman paljon verkkoon, jossa niitä voivat katsella tutkijat, opiskelijat ja kaikki lehtikuvista kiinnostuneet.

Kalevan päätoimittaja Markku Mantila toteaa, että Museovirasto oli luonteva valinta lehtikuva-arkiston vastaanottajaksi ja säilyttäjäksi, koska sillä on paras osaaminen joiltain osin hauraan materiaalin säilyttämisessä ja siirtämisessä. "Museoviraston hoivissa kuva-arkisto on hyvissä käsissä, ei vain pohjoisen vaan koko kansakunnan tulevia tarpeita varten."