Julkinen Ja Kätketty Suomi -valokuvakirja. Kuvaaja: Samuli Paulaharju / Kansatieteen kuvakokoelma / Museovirasto. Objektinumero: KK3490:3062

Julkinen ja Kätketty Suomi voitti Vuoden museojulkaisu -palkinnon

, ,

Museoviraston Kuvakokoelmien tuottama Julkinen ja Kätketty Suomi on voittanut Vuoden museojulkaisu –palkinnon. Perusteluissa sanotaan, että ”Julkinen ja kätketty Suomi on konventioita rikkova, laadukas ja ennakkoluuloton valokuvakirja. Konstailematon visuaalinen ja kirjallinen esitystapa kulkevat tasapainoisesti rinnakkain. Toteutus on upea: sekä kuvat, tekstit että taitto toimivat hyvin ja monikielisyys laajentaa lukijakunnan kansainväliseksi. Teoksen kansantajuisuuden ja yleishistoriallisen aihepiirin vuoksi kohderyhmä on laaja.” Julkinen ja kätketty Suomi –julkaisu liittyy samannimiseen näyttelyyn, joka oli viime vuonna esillä Kansallismuseossa. Teoksen ja näyttelyn ovat kuratoineet Kuvakokoelmien intendentit Inkamaija Iitiä, Hannu Häkkinen ja Jaana Onatsu. Vuoden 2018 museopalkinnot jaettiin 24.5. Museopäivillä Vaasassa.

Julkinen ja kätketty Suomi -valokuvakirja on kolmikielinen (suomi, ruotsi, englanti). Sen saa 15 €:lla Kansallismuseon museokaupasta tai tilaamalla sähköpostitse, jolloin hintaan lisätään lähetyskulut ja postiennakkomaksu.